top of page

Wat is het verschil tussen verzekerd en goed verzekerd te zijn? Je verzekeringsmakelaar natuurlijk.


Slachtoffers van zware woningschades, zoals bij wateroverlast, zullen dit zeker en vast beamen. Naast het financiële leed, is er veelal menselijke steun nodig. Je verzekeringsmakelaar, ook een mens van vlees en bloed, is dan meestal de ‘rots in de branding’ om dit leed te delen.

De toegevoegde waarde van de verzekeringsmakelaars wordt eveneens bevestigd in marktcijfers.

Volgens een studie van het media-agentschap Wavemaker blijkt dat 83% van de ondervraagden tevreden tot zeer tevreden zijn van hun verzekeringsmakelaar. Het vertrouwen in de makelaar, de expertise en de bereikbaarheid zijn de top 3 argumenten waarom de consument voor een makelaar kiest. Het feit dat de verzekeringsmakelaar lokaal verankerd is en het digitale met het persoonlijk contact combineert verantwoorden ook de sterke positie van de verzekeringsmakelaar.

Het begint al bij het afsluiten van een verzekeringscontract

Je verzekeringsmakelaar is het verschil tussen verzekerd en goed verzekerd te zijn.  En dit gebeurt al bij het afsluiten van het verzekeringscontract, het opvolgen ervan tot het regelen van een schadegeval. Neem de woningverzekering.

Hoewel de meeste woningverzekeringen uitgebreide waarborgen hebben, bestaan er toch heel wat verschillen tussen de verzekeraars.

  • Zijn de tuinmeubelen al dan niet gedekt?

  • Of wat met de schade aan het zwembad?

  • In welke mate zijn de zonnepanelen gedekt?

  • Bij wateroverlast, in welke mate zijn de goederen in de kelder verzekerd?

  • Voor welk kapitaal moet het gebouw en de inhoud verzekerd worden?

  • Hoe moet een appartement verzekerd worden?

  • Wat met de verplichte verzekering voor huurders en verhuurders

  • In welke mate zijn renovatiewerken verzekerd?

  • Wat bij een verhuis?

  • Wat bij een nieuwbouw?

In functie van je situatie stelt je verzekeringsmakelaar de juiste verzekering met de juiste dekkingen voor. Dit geldt ook wanneer het risico in de loop van de tijd wijzigt. Je bouwt een tuinhuis of installeert een zwembad en zonder dat je het beseft, is het risico gewijzigd en moet er eventueel een aanpassing gebeuren in de polis.

Rots in de branding

Bij schadegeval maakt je verzekeringsmakelaar dan weer het verschil door als het ware de ‘gids’ te de ‘toeverlaat’ te zijn bij de aangifte, de opvolging en de regeling van het schadegeval. Een telefoontje naar je makelaar of een online aangifte via de app of de website van de makelaar is bij een schade al voldoende om het dossier in gang te zetten. Je makelaar waakt over de regeling van de schade en zal in bepaalde gevallen je aanraden om een tegenexpert aan te stellen wanneer blijkt dat de schaderegeling niet voldoende is. Je verzekeringsmakelaar is onafhankelijk en is niet in loondienst bij een verzekeringsmaatschappij.

Je kan de makelaar ook helpen door onder andere:

  • Zo vlug mogelijk telefonisch of digitaal (via zijn app of website) contact op te nemen met je makelaar zodat die een schadedossier kan openen en een bezoek van een expert kan plannen;

  • Te zorgen dat de schade niet erger wordt door bijvoorbeeld het afdekken van een kapotte koepel of het voorlopig dichten van een stukgeslagen raam;

  • In afwachting van de komst van de expert of je makelaar, foto’s te maken van de schade, een lijst op te maken van de schades en aankoopfacturen te verzamelen.

En waar nodig is - ‘met de laarzen aan’ zoals in het veelzeggende beeld -, komt je makelaar ter plaatse om de slachtoffers moed in te spreken, moreel te ondersteunen en bij te staan wanneer de expert langskomt.  Met andere woorden, de makelaar staat aan de zijde van de klant, is de rots in de branding en staat garant voor een correcte afloop van het schadedossier.

Wil je meer info over de woningverzekering bij aankoop, huur & verhuur, renovatie van een woning, ter gelegenheid van een verhuis of na een schadegeval, contacteer dan je verzekeringsmakelaar.

14 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comentários


bottom of page